Top

Cum se face un Extended Mix

Zilnic ne lovin la radio sau in club de piese care au varianta extended facuta gresit. Unele sunt prea scurte, altele sunt prea lungi, altele au voce pe primele masuri sau elemente care nu au ce cauta la inceputul unei versiuni extended gen sweepere.

Ne-am decis sa scriem acest articol, eu impreuna cu colegul Dj Yaang, pentru a-i ajuta pe cei care probabil nu stiu care sunt regulile internationale pentru variantele extended.

Toata lumea stie, radiourile canta piese. Durata unui cantec, unanim acceptata la nivel international, este de 3.30″- 3.45″, pentru ca in playlist-ul fiecarei ore trebuie sa incapa intre 13 si 15 cantece. Radiourile care se lauda ca pot canta mai multe piese, ori doar se lauda, ori le editeaza si le “ciopartesc”, facandu-le mai scurte decat au fost original produse. Aceste piese pentru playlist poarta denumirea generica de RADIO EDIT sau RADIO MIX sau ORIGINAL MIX, si reprezinta cantecul in cea mai pura forma a lui, asa cum a fost produs de studioul de productie pentru a fi promovat pe radiouri, youtube, site-uri, si chiar pentru videoclip.

Opusul variantei RADIO este EXTENDED, si aceasta putand avea diferite denumiri: EXTENDED CLUB EDIT, EXTENDED MIX, EXTENDED VERSION, etc. Varianta Extended este produsa exclusiv pentru Dj-ii care mixeaza, fie ca sunt Dj-i de club sau de radio cu emisiuni de profil mix (Kiss Kiss in the Mix). Extended-UL este identic cu RADIO EDIT-ul in partea lui de mijloc, si diferit de Radio doar prin Intro si Outro. Si aici este partea la care vroiam sa ajung. Cum anume trebuie facute Intro-urile si Outro-urile unui Extended? Aviz tuturor producatorilor:

Se ia varianta Radio si i se adauga (in sesiunea de productie a piesei) 32 de masuri la inceput si 32 de masuri la final, acestia fiind parametrii acceptati international. Primele 16 masuri din cele 32 sunt formate din ritm care se aglomereaza, iar urmatoarele 16 contin, pe langa ritmul cu care a inceput piesa, si acorduri (armonii) care se aglomereaza (bass, synth-uri, pad-uri, etc). La finalul celor 32 de masuri de intro, se pune (sau nu) un Break (Fill) sau trecere, FX, Sweeper sau orice alt efect de durata unei masuri si apoi incepe varianta Radio Edit originala. Outro-ul Extended-ului se face identic cu Intro-ul, dar cu elemente in ordine inversa, descrescatoare ca structura.

Respectand aceasta structura universal-valabila la nivel international, piesa este usor de mixat de toti dj-ii in seturile lor, si chiar mai usor acceptata de acestia, in schimb, daca piesa are extendedul facut gresit djii evita, in general, sa mixeze piesa.

Written by: OLiX

Sunt OLiX :) Atunci cand nu postez pe blog ma auzi la radio sau ma vezi pe instagram!

Latest comments

  • Antonio 4 April 2011, 19:06

    Ok. Am inteles cum sunt regulile internationale dar mi se pare prea mult. In general o strofa de piesa comerciala are 12 – 16 masuri iar refrenul are 8 (4+4). Zic in general pt ca se mai fac si strofe de 8 masuri doar ca sunt mai mult de 2 pe piesa sau una din cele 2 (de obicei prima) se repeta.
    Sa zicem ca ai 12 strofa + refren 8 + 8 ritornela + 12 + 8 + 8 acelasi lucru intro si outro inca 8 + 8 = 72 masuri hai sa zicem ca o fac sa aiba in ur de 88 de masuri.
    Daca intro si outro de extended insumeaza 64 tu iti dai seama cat la suta inseamna asta dintr-o piesa? Pai pana faci trecerea dintr-o piesa in alta stresezi publicul cu extended-ul. Jumate de seara petrecuta in club asculti treceri dintre piese. :)
    E aiurea.

    *Nu sunt DJ. Spun din prisma oricarui om care merge in club si e stresat de prea mult instrumental gol.

  • Liviu 4 April 2011, 20:04

    ms mult Olix

  • Sympleboy22 5 April 2011, 12:31

    Vad ca poza este din Mixmeister Studio.Poti face un Extended in acest program?Pentru ca la prima vedere nu prea pot

  • Sympleboy22 5 April 2011, 12:31

    Vad ca poza este din Mixmeister Studio.Poti face un Extended in acest program?Pentru ca la prima vedere nu prea pot

  • Zephyr Alexxx 5 April 2011, 16:16

    astea sunt regurile din zilele noastre. In anii 80, in afara, ca la noi nici nu se stia ce inseamna asta, extended version-urile nu prea foloseau radio edit-ul pur (chiar erau adaugate beat-uri, instrumente sunete sau invers, diminuate fata de radio edit-ul pur), de ex: Madonna – La Isla Bonita (Radio Edit) http://www.youtube.com/watch?v=li7btLzgvn0 si Madonna – La Isla Bonita (Extended Version) http://www.youtube.com/watch?v=gN9ksC4nZT0

  • Pirvu_cosmin89 5 April 2011, 17:59

    :P

  • OLiX 7 April 2011, 11:30

    poza e din mixmeister, dar este doar un exemplu ca sa arate exact cum trebuie sa arate un extended

  • OLiX 7 April 2011, 11:30

    haha! foarte tare versiunea ext la Madonna!

  • OLiX 7 April 2011, 11:31

    ai dreptate, dar daca stii sa le mixezi cum trebuie nu lasi lumea sa se plictiseasca

  • Sympleboy22 8 April 2011, 19:58

    Banuiesc ca pot face un extended si in MMeister dar ar fi putin mai complicat.

  • tyby 9 April 2011, 12:19

    Cu ce program se poate fac extended mai usor ? Sunt incepator…

  • Xicexdejavu 11 April 2011, 12:06

    1. unde sunt scrise aceste reguli internationale ? poate sunt valabile doar pentru radio, vrei sa zici …
    2. trebuia sa mentionezi ca lucrurile astea ar fi ideale de urmat pentru stilul comercial, pentru ca regulile astea nu ar fi atat de ideal de urmat in stiluri de muzica electronica (trance, techno, house, electro, etc)
    3. fara sweepuri ? intro si outro tre sa fie identice ? hmh … repet, omule, regulile astea in primul rand iti taie creeativitatea, in al 2lea rand nu sunt prea de urmat daca chiar vrei sa fi artisti si sa-ti dai liber creeativitatii, si in al 3lea rand pe scenele pe care “activez” eu (trance, techno, house, electro), nu prea am vazut si nici auzit de regulile astea …..

    regulile internationale care le pot recunoaste (dupa oarece experienta in domeniu, fiind eu insu-mi DJ si producator, dar nu de radio) ar fi ca piesele de tip “DJ Friendly” trebuie sa aiba un intro si un outro pentru a putea fi mixate … PUNCT …

    nu mai inventa tu reguli, sau mentioneaza exact la ce te referi, pentru ca induci degeaba pe unii in eroare

  • OLiX 11 April 2011, 13:58

    =)) un intro si un outro pentru a putea fi mixate?! atat?? cat de lungi trebuie sa fie outro-ul si intro-ul? ce trebuie si ce nu trebuie sa contina ele?! chiar crezi ca nimeni nu foloseste regulile astea?! ai auzit de disonante in mix? iti zice ceva termenul asta? ce te faci daca ai un “intro” intr-o gama si-l mixezi cu altul din alta gama?! faci disonanta!

  • Djyaang 11 April 2011, 18:02

    in primul rand, Deja Vu, n-am auzit de tine in viata mea, deci un Dj necunoscut nu are cum sa stie regulile astea. Si mai grav este ca dupa ce ca nu le cunoaste, mai are si impertinenta sa ne spuna ca sunt reguli inventate de noi. In al treilea rand, pronumele pers de intarire folosit de tine se scrie “insumi”, nu “insu-mi” :)) Nici nu mai trebuia sa pierdem timp sa iti raspundem, vazand ca nici nu stii sa scrii..

  • Adrian 12 April 2011, 12:27

    Cine e în muzică ştie să facă lucrurile…. că le-a învăţat. Înveţi care e treaba cu măsurile şi alte chestii…. nu există reguli. La cum a evoluat muzica în ziua de azi, nu mai sunt genuri pe care le poţi defini ca acum câţiva ani, caracteristicile schimbându-se periodic.

    Digei Iang, nici eu nu am auzit de tine, de el am auzit şi am ascultat ce pune :) Dar nu-şi are rost discuţia asta, noi nefiind comerciali. Baftă şi nu mai inventaţi reguli acceptate la nivel internaţional :))

  • Suncatcher 12 April 2011, 12:36

    Total de acord cu Xicexdejavu. Poate regulie astea ajuta pe cei ce nu cunosc neaparat productie dar vor sa isi faca extended mix-uri pt ei. De ex pt Trance, Original Mix e de fapt varianta lunga, asa-zisul Extended. Si sincer am auzit putine piese trance care sa nu aiba sweepuri sau acorduri si in intro, pe langa bass sau alte efecte ce fac piesa mult mai interesanta decat un loop de 16 bare cu percutii. Mixerul are EQ pe canale pt un motiv, daca vrei sa nu faci disonanta taie joasele, taie mediile cand intrii cu urmatoarea piesa. Regulile tale nu sunt neaparat rele, dar se aplica la situatia cand Original Mix = Radio Edit, si Extended Mix este facut pornind de la Radio Edit. Problema aici e ca nu la toate genurile de EDM se aplica regulile. Dupa cum am spus, la Trance si House necomercial, Original Mix este chiar varianta lunga, aici nu mai exista Extended Mix (asta daca piesa nu e extras pe single de pe album. Daca e, atunci se aplica partial regulile tale – partea cu ‘mijocul e radio edit’).

  • Xicexdejavu 12 April 2011, 18:38

    ok :)) in primul rand, intelectualilor, nu sunt jurnalist, nici scriitor, nici 100% roman, si nici pasionat de limba romana nu am fost, iar limbajul nu reflecta gradul de inteligenta (in fine, ba da … daca scrii ca un retard cu k sh tz si prescurtari de mess) … daca voi trageti concluzii dupa niste greseli gramaticale, sunteti un pic penibili …
    te-a incurcat cumva greseala aia in citire ? nu ai inteles ? nu … asa ca shut up, thanks

    logic ca introul si outroul trebuie sa aiba o anumita masura, si aia nu prea mare pentru ca altfel strica piesa, o face monotona … dar de aici pana la “reeeegula internationala votata in unanimitate si blabla” e cale luuuuunga … va dati interesanti pentru nimic …

    nu-i asa ca un sweep va creea o disonanta ? =))

    ia explica-mi tu, cum dracu fac eu mixuri de 1 ora cu 15 piese, toate piesele avand gama diferita fata de piesa care urmeaza sau piesa precedenta, fara sa intru in disonanta ?
    daca le mixez doar dupa intro si outro, sigur nu ajung sa pun mai mult de 10-11 ….

    dar ce sa stiu eu …. un amator :))
    as intra mai mult in detalii …. pentru voi conteaza si daca ati auzit de mine sau nu … ce dracu sa mai zic … sunt un impertinent =))

    (eu fiind Control Freak … si nu, pagina de soundcloud de pe flyer nu e a mea, e o greseala de tipar)
    http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/179805_192673430759213_100000496720587_701058_5015168_n.jpg

    apropo, daca spuneti ca nici suncatcher nu stie ce vorbeste, care are destule piese prin emisiuni de genu ASOT (armin) si TATW (above & beyond), atunci …..

  • Alexandru Ionuţ Ioviţă 10 June 2011, 05:40

    um, olix..da ce soft folosit voi?.. ca deh..eu nu stiu cu care sa mai lucrez la cate`s pe piata, si fiind la inceput, imi prind nasu in atatea date tehnice -.- ..

  • Niga_ciprian 26 November 2011, 11:22

    Mda ! Multe comment-uri, multe pareri ; lumea vorbeste, voi vorbiti defapt, e ok ! Cati insa dintre voi, ati fost intr-un studio muzical, sau cati dintre voi ati pus mana pe un mixer, o statie de amplificare sau ceva de genu, eu stiu… (in afara de boxele de la pc sau tel pe care pui mana si le admirim in fiecare zi) ? Cati ? Va zic eu : unu sau doi, de pe aici ! Pacat nu ? Dj Yaang de tine am auzit, am auzit si remixuri si de toate, dar nu vorbii tu de reguli internationale ! (asta e… pistol cu apa ! simplu !). Daca esti Dj, in afara ca ai tu VDJ pe pc, mixezi si fara extended prietene ! Da, nu zic e imp, da sa fie ORIGINAL EXTENDED VERSION ; nu trompete de alea Dj Name extended ! Nu merge asa, voi vreti sa va credeti mai buni ca noi, da hai sa o luam asa. Cate din piesele voastre sunt facute de voi ? ; Majoritatea le faceti Dj & Dj (remix). Nu mai vorbiti atatea chestii, ca nu tine ! Nu inseamna ca daca am auzit de voi pe youtube sau mai stiu eu unde, sunteti mari Producceri ! Dj esti cand faci ceva pe piele ta, cand bagi bani in scule, nu cu Mix maaster ce aceti voi. Voi vreti publicitate  ! Atat ! Da in materie de muzica sunteti varza si chesteia asta o sa vo demonstrez la orice ora, cand o sa mai aveti subiecte “interesante” pe site ! Aa, da si un mic sfat : Intai invatati, apoi vorbiti ! Ehh, atunci..si noi o sa va credem PE CUVANT !

  • Deejay Zet 27 January 2012, 16:00

    Salutare prieteni….interesant subiect, vreau doar sa punctez un singur aspect

  • Cristi Andrei 27 January 2012, 16:42

    eeeeeeeeeeeeeeeee uite cine stie …… eu sunt un baiat oarecare …caruia ii place sa mixeze    ….care are un mixer propriu … o statie proprie .. boxe proprii… si foloseste o interfata audio daca stiti ce este aia …si…… nu ma vait k voi …. si am mixat si eu prin cluburi ….da eu nu am scos EXTENDED ca voi cu asta nu dovedesti k esti un dj bun….. recunosc k nu am playere dar o sa vina si ele … iar cu vdj se poate folosi interfata audio k sa va demonstrati priceperea ….un dj bun face totul LIVE;)

  • Horatiudj 1 March 2012, 20:47

    De 13 ani pun muzica de pe CDJ-uri, acum un an am cumparat un Controller midi, pioneerddjt1, si sincer nu lucrez cu butonul SYNC, nu mai are farmec, si legat de muzica ai dreptate, muzica difuzata la radio…ii poluare sonora, si multe piese sunt facute gresit + ca au acelasi mesaj in versuri + ca au aceleasi voci de baieti “gay” + ca au acelasi “tema” muzicala.

  • Horatiudj 1 March 2012, 21:10

    OLIX, cantecele fara “extended” nu sunt de pus in club, pentru ca sunt cantece comerciale de ascultat in masina, pe o banca cu o fata, la radio, la o cofetarie cand mergi cu prietena de 14-15 respectiv 16 ani. Eu apreciez munca care o faci tu impreuna cu echipa Partydul kiss Fm, dar din cate am auzit eu cum mixezi si cum “lipesti” piesele cu ajutorul butonului sync nu sunt 100% impresionat, fiecare piesa are o multime de sampler-uri care sunt intro anumita fregventa, la mixat lucrul asta trebe sa-l iei in considerare, cat trebe sa tai din bass/medii/inalte, in asa fel sa faci o mixaj reusit al piesei, acuma nu stiu daca are rost sa-ti mai zic ca fiecare piesa ii facuta intro nota muzicala. poti sa-ti dai jos un program , costa 59$ pentru windows sau mac, se numeste mixed in key, catua pe google. iti editeaza piesa si iti spune in ce nota muzicala ii facuta, merge si pentru muzica electronica si pentru muzica de cofetarie. Partydul kiss fm il reprezinta fintescu. as vrea o data sa nu vorbeasca el la microfon, ai putea face show din mixer? :) cu ajutorul extended-ului? never. bafta in munca voastra.

  • Daniel Surducan 6 April 2012, 18:04

    Și cu ce se face un Extended Mix ? Trebuie un program anume ?

  • Deejay Alexx 11 April 2012, 20:58

     Decat sa iau lectii lectii de la un fost dj de radio pirat(Care era full de manele) , si cu roluri principale  in videoclipuri de manelisti , cu lantul deasupra tricoului , mai bine invat in VDJ folosind sync’ul …. si e o mare diferenta intre muzica popcorn si tiganiile tale (manele)..:)

  • Audio 11 August 2012, 12:18

    bai prietene..nu stiu cum te mai suporta pamantu..ti-a dat Zetu tie vreo lectie? NU! care e treaba ta ce facea Zetu acum cativa ani? a mai scris ca pe vremea aia nu era axat pe house. :)

  • DJ GLEZ 20 August 2012, 16:53

    interesant ce spune-ti!……mix digital sau analog ,important e cum faci trecerea!…..eu am mixat si pe magnetofoane AKAI si aproape ieseam bine la 8 masuri!!!…acum e mult mai usor!soft!

  • DJ AnoniM 28 October 2014, 16:15

    Da . Poti faci cu o sumedenie de softuri extenduri , majoritatea din prietenii mei , care sunt dj si compozitori , lucreaza cu Fruity Loops sau Abelton …

  • DJ AnoniM 28 October 2014, 16:16

    Albeton scuze

Post a comment